18. aug. 2017

Paris, Frankrike: Dag 1-2

Som tidligere nevnt har jeg i sommer opphold meg i Paris èn uke. Var selvfølgelig noen ups and downs med plassen, men i det store og hele så koste jeg meg veldig. Det er derfor det er så kjipt å komme hjem til hverdagen, for nå når jeg ser på bilder og film fra ferien så lengter jeg tilbake til hvordan stemningen og humøret er på ferie, for det er absolutt ikke til å sammenligne som hjemme.

Uansett - her kommer litt bilder fra de to første dagene; 15-16 Juli.

Vi endte opp med å bestille fry fra Oslo til Paris, istede for fra Bergen i og med at vi uansett hadde vært nødt å mellomlande i Oslo for å vente timesvis på flyet videre. Dessuten skulle vi være en stund på østlandet når vi returnete fra Frankrike, så det var likegreit.


Derfor kjørte vi ned, Patrik og jeg i hver vår bil dagen før vi skulle ta flyet. Jeg kjørte på morgenen, mens Patrik kom på kvelden i og med han hadde jobb først. Og i mangel på overnatting kjørte vi til flyplassen tidig natt, og skulle ta flyet på morgenen. På tidspunktet flyet gikk hadde vi ikke fått søvn på over 30 timer, så vi var ganske utmattet begge to. Duppa litt av på flyet, men var fortsatt trøtt da vi landet, så vi tenkte å sove et par timer på hotellet før vi gjorde noe annet. Da vi kom til hotellet fikk vi beskjed om at rommet ikke var klart, så måtte vente 2 timer, derfor gikk vi litt bortenfor og fikk i oss litt mat i mellomtiden.


Da hotellrommet omsider var klart, bestemte vi oss for å ta noen timer på øyet. Vi hadde på alarmer, men begge var så utmattet at vi ignorerte dem og det ble til at vi sov fram til sju-åtte om kvelden. Vi bestemte oss da for å ta en liten gåtur ut og se litt, og få i oss en liten middag før vi returnete til hotellet og tok kvelden. 

Dagen etterpå startet vi med litt mat og drikke, før vi deretter tok undergrunnsbanen til Trocadèro for å endelig få se Eiffeltårnet for første gang. 



Tuller ikke når jeg sier det at jeg fikk en underlig deilig følelse med en gang jeg faktisk kunne se det med egne øyne. Det var bare noe spesielt med det, etter alle disse årene man har sett bilder og film av det. 




Deretter gikk litt rundt i nærområdet og kikket litt, før vi bestemte oss for å gå til Triumfbuen.



Fant ut at det skulle være ca 20 min unna, så vi endte opp med å gå den strekningen. 


Det var ikke noe problem å finne fram til den, men det å finne undergangen for å komme seg inn i den var verre. Det er en gigantisk rundtkjøring rundt hele buen, så å gå over veien var jo uaktuelt. Vi fant fram til slutt og måtte stå litt i kø for å biletter for å gå opp i toppen - som forøvrig viste seg å være gratis for oss. 


Så etter å ha gått 200-300 trappetrinn ble vi møtt med dette flotte synet fra toppen








Vel nede på bakken igjen... 



Vi avsluttet dagen med å ta undergrunnsbanen tilbake til Trocadèro, der vi kom fra for å se lysshowet på Eiffeltårnet. Siste bildet er tatt med lang lukkertid, når kun de blinkende lysene var på, så man ser konturene av tårnet. 


1 kommentar:

  1. Masse fine bilda :D E nok noe helt anna å se eifeiltårnet i virkeligheta, enn bare bilda og film ja!
    Ser ut som en fin og koselig plass ^^

    Likte spesielt bildan der man ser utsikten fra Triumfbuen ^^

    Glede mæ mer til vår London-tur når æ ser sånne reisebilda xD selv om æ har vært i London før da. Men da va æ jo ikke på like mange attraksjona som vi skal på heller ^^

    SvarSlett